تبلیغات
خدایا میمیرم برات ... - انیمیشن‌های صهیونیستی ...

انیمیشن‌های صهیونیستی سبك زندگی كودكان ایرانی را تهدید می‌كند

وقتی كودكی كه هنوز به درستی زبان باز نكرده از مادر یا پدرش می‌خواهد تا برایش بستنی «میكی‌موس» و «انگری بردز» بخرند می‌توان دریافت این شخصیت‌های انیمیشنی چگونه در میان رشته‌های ذهنی كودكان ما تنیده شده‌اند.

وقتی كودكی كه هنوز به درستی زبان باز نكرده از مادر یا پدرش می‌خواهد تا برایش بستنی «میكی‌موس» و «انگری بردز» بخرند می‌توان دریافت این شخصیت‌های انیمیشنی چگونه در میان رشته‌های ذهنی كودكان ما تنیده شده‌اند. از همه بدتر اینكه كودكان ما اگر چه باربی یا بن‌تن را خوب می‌شناسند، اما از شخصیت‌های بومی كشورمان مانند رستم و پوریا هیچ تصویری ندارند و این نشان می‌دهد در برابر كم‌كاری ما، كمپانی‌های صهیونیستی همچون «والت دیزنی» به خوبی برنامه‌هایشان را اجرا كرده‌اند.

اگر شما هم دور و برتان كودكی داشته باشید بی‌تردید با انواع و اقسام شخصیت‌های انیمیشنی آشنایی دارید و حتی خیلی وقت‌ها خودتان انیمیشن بن‌تن یا باربی و شرك را برای كودك‌تان خریداری كرده‌اید و برای تهیه عروسك، لباس، لوازم‌التحریر و حتی خوراكی‌هایی با نشان میكی‌موس پیشقدم شده‌اید.

این در حالی است كه اگر كمی دقیق‌تر به این شخصیت‌های انیمیشنی نگاه كنیم و رفتارها، لباس پوشیدن و حرف زدنشان را بررسی كنیم در می‌یابیم كودكان ما بسیاری از رفتار‌هایشان را از چه الگوهایی تقلید كرده‌اند.

نكته قابل تأمل اینكه این شخصیت‌های كارتونی اثر ماندگاری روی ذهن كودكان می‌گذارند و اگر امروز سبك زندگی ما از سبك اصیل ایرانی- اسلامی فاصله گرفته است، بخش مهمی از آن به شخصیت‌هایی باز می‌گردد كه در دوران كودكی و از دروازه رسانه وارد زندگی ما شده‌اند.

سرمایه‌گذاری روی كودكان برای تغییر سبك زندگی

والت دیزنی یكی از اصلی‌ترین كمپانی‌هایی است كه هم‌اكنون سال‌هاست در حوزه تولید انیمیشن برای كودكان سراسر جهان فعالیت می‌كند. این كمپانی از سال 1953 با طراحی انیمیشن معروف میكی‌موس كار خود را آغاز كرد؛ با موش محبوبی كه جایگزین تعبیر موش كثیف درباره یهودیان شد؛ این كمپانی همپای هالیوود تغییرات نرم و بی‌صدا در سبك زندگی مردم دنیا را كلید زد. دیزنی تمركز سرمایه‌گذاری‌اش را روی كودكان قرار داد. اما چرا كودكان؟

مهدی جعفری، مسئول اداره پویانمایی و بازی‌های رایانه‌ای بسیج در پاسخ به این سؤال «جوان» می‌گوید: در جنگ نرم برای آنكه بتوانید بر دشمن خود غلبه كنید باید آینده‌نگر و صبور باشید و برای این آینده و روی جامعه هدف برنامه‌ریزی كنید. بنا به تأكید وی با برنامه‌ریزی برای مخاطبان بالای سه سال می‌تواند تفكراتشان را به سمتی گرایش داد كه بدون جنگ و خونریزی بر جامعه هدف غلبه كند. به باور این كارشناس رسانه مهم‌ترین ابزار جنگ نرم، رسانه‌ است و انیمیشن به عنوان یكی از صنایع پر رونق دنیا، اثرگذارترین ابزار بر ذهن مخاطب كودك است. وی تأكید می‌كند: كودكانی كه هنوز درك مستقیمی از همذات‌پنداری در بازی‌های رایانه‌ای ندارند با كارتون یا انیمیشن همذات‌پنداری می‌كنند.

جعفری می‌افزاید: اگر پیشینه تاریخی ساخت انیمیشن‌ها را جست‌وجو كنید، می‌بینید كمپانی‌های انیمیشن‌سازی همچون والت دیزنی و پیكسا برای ساخت یك انیمیشن بیشترین زمان را صرف تولید فكر و محتوا و طرح‌ریزی آن می‌كنند و كمترین زمان ممكن برای تولید فنی كار صرف می‌شود.

بنا به اظهار وی، برای تولید یك انیمیشن از روانشناسان رنگ، جامعه‌شناسان، روانشناسان كودك و استراتژیست‌ها استفاده می‌شود و تمامی محتوای تولید شده كاملاً علمی شكل می‌گیرد تا بیشترین اثرگذاری ممكن را داشته باشد و بر اساس سناریوی اهداف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی طرح‌ریزی می‌شود.

بن‌تن یا بنیامین قهرمان تخیلی كودكان‌ما

بن‌تن یكی از محبوب‌ترین شخصیت‌های انیمیشنی است كه این روزها در بین كودكان به خصوص پسربچه‌ها خیلی طرفدار دارد. جعفری اما درباره این شخصیت می‌گوید: نام شخصیت «بن‌تن» از نام بنیامین یعنی اسمی یهودی گرفته شده است. بن تن فردی است كه هر كجا می‌رود می‌تواند صلح و آرامش برقرار و خود را برای دیگران فدا كند. وی سری كارتون‌های باربی را نیز به عنوان ساده‌ترین راهكار برای تغییر سبك زندگی دختر بچه‌های جوامع دیگر از جمله ایران می‌داند.

به گفته این كارشناس رسانه، میكی‌موس به عنوان نخستین كاراكتر طراحی شده از سوی والت دیزنی دارای المان‌های خاص یك یهودی است. همچنین لوك خوش شانس به عنوان یك سفیدپوست بی‌خانمان با اسبی بذله‌گو در سرزمین سرخ‌پوستان است به هركجا می‌رود، آرامش و امنیت برقرار می‌كند و در نهایت با صحنه‌ای از غروب خورشید مواجه می‌شویم كه نمادی از سرزمین موعود است. این نماد در بسیاری از انیمیشن‌های والت دیزنی وجود دارد. مسئول اداره پویانمایی و بازی رایانه‌ای بسیج تأكید می‌كند: اگر بخواهیم جنگ نرم را واقعاً معنا كنیم، یكی از اصلی‌ترین معناهای این جنگ، انیمیشن است كه به زیباترین شكل ممكن و بسیار بی سر و صدا و خاموش می‌تواند باور ما را تغییر دهد.

بی‌دقتی در انتشار و پخش انیمیشن‌های كودكان

اعظم به سوفیانی، كارشناس علوم ارتباطات و نویسنده كتاب «كودك، تلویزیون و انیمیشن» نیز در گفت‌وگو با «جوان»‌درباره تحقیقی كه در خصوص كلیشه‌های جنسیتی و نژادی شخصیت‌های انیمیشنی در 15 انیمیشن كمپانی والت دیزنی روی كودكان انجام داده است نیز با تأكید بر آنكه حساسیت و ممیزی لازم روی انیمیشن ما وجود ندارد، می‌افزاید: من در طول تحقیقاتم، صحنه‌هایی را در انیمیشن‌های مجاز می‌دیدم كه هرگز در فیلم‌های بزرگسالان مشاهده نمی‌كنید و به طور یقین از فیلم‌های بزرگسالان حذف می‌شود اما در انیمیشن‌های كودكان وجود دارد. این در حالی است كه كودكان یك انیمیشن را یكبار نمی‌بینند و بارها پای تلویزیون می‌نشینند و تقریباً تمامی صحنه‌ها و دیالوگ‌های آن را حفظ می‌كنند و بالطبع از آن اثر می‌پذیرند. بنا به تأكید وی تخیلی بودن انیمیشن‌ها برای كودكان مفهومی ندارد و آنها میان تخیل و واقعیت تفاوتی نمی‌گذارند، به همین خاطر هم آنچه در انیمیشن به تصویر در می‌آید برای كودك نوعی الگو محسوب می‌شود. بنابراین می‌بینیم 90 درصد كودكان در مدارس كیف، لوازم‌التحریر و حتی لباس‌هایشان تصاویری از شخصیت‌های كارتونی همچون باربی، بن تن، سفید برفی و دیگر شخصیت‌ها دارد. زیرا متناسب با این انیمیشن‌ها بازار مصرفی هم شكل می‌گیرد و لوازمی اینچنینی وارد بازار می‌شود، در حالی كه شما كمتر می‌بینید یك بزرگسال تصویر بازیگر فیلمی روی لباسش باشد.

ریشه بدحجابی دختران امروز در دوران كودكی

مطابق تحقیق به سوفیانی با توجه به اختلافات عقیدتی جامعه ما با جوامع غربی، مسئله پوشش یكی از مهم‌ترین مسائلی است كه در انیمیشن‌ها طبق روالی خاص به كودكان الگو می‌دهد. وی خاطرنشان می‌كند: تحقیق من از سال 1927 تا 2010 بود، در انیمیشن‌های ساخته شده در طول این زمان تا قبل از انیمیشن پری دریایی، شخصیت‌های زن كاملاً پوشیده‌اند اما در پری دریایی شاهد پوشیدن لباس‌های باز از سوی زنان در انیمیشن‌ها هستیم اما این نوع پوشش در شخصیت‌های رنگین‌پوست دیده می‌شود و شخصیت‌های سفیدپوست به عنوان نژاد برتر لباس پوشیده‌ای دارند.

نویسنده : زهرا چیذری 
.: Weblog Themes By SlideTheme :.